Yoga voor een strakker lijf (not).


Zag je wel eens een foto op instagram van een knappe mie met een strak lijf in een spectaculaire yogapose? Foto's van stralende mensen met zo'n gezonde smoothie post fitnessworkout?
Dacht je dan ook af en toe "oei, misschien moet ik ook gaan werken om er zo uit te zien. Misschien moet ik ook yoga gaan doen, gaan sporten of/en mijn eetgewoonten omgooien". Eerlijk: ik heb dat meerdere keren gedacht. Maar daar ben ik mee gestopt. Waarom? Omdat ik dat dacht om de verkeerde redenen.

Er zijn twee soorten yoga: esthetische en functionele. Esthetische yoga is gebaseerd op het uiterlijk: vaak zie je in de boekskes of op instagram erg flexibele modellen die zó in indrukwekkende poses geraken. Functionele yoga gaat uit van het individu: elk lichaam is anders en heeft soms andere anatomische mogelijkheden of net beperkingen. Annabelle kan bijvoorbeeld haar neerwaartse hond makkelijker met gestrekte benen uitvoeren, terwijl Jozefien misschien haar benen lichtjes moet plooien voor hetzelfde -gezonde- effect aan haar rug. Een yogahouding kan dus worden aangepast aan de behoeftes van je lichaam. Geen monkey see, monkey do-gedoe.

Wij mogen onze functionerende lijven dankbaar zijn. Gezond zijn is niet vanzelfsprekend.

Is enige vorm van exercise niet meer weg te denken uit 't leven? Ook helemaal goed. Maar laat het dan alsjeblieft zijn omdat we het leuk vinden, omdat het een manier is om ons lichaam gezond te houden voor wat het allemaal voor ons doet. Laat sporten geen straf zijn voor wat we gegeten hebben. Niet in beweging komen omdat we willen dat ons lichaam er anders uitziet. Want wat is de maatstaf? Theodore Roosevelt had gelijk toen hij zei dat vergelijken het plezier wegneemt. Zijn we dan niet allemaal wat anders? We reageren anders op bepaalde dingen, verkiezen andere dingen, hebben allemaal onze eigen sterktes én imperfecties.

Ik zie mensen datgene wat hen uniek maakt, opgeven omdat ze denken dat ze anders niet in een hokje passen, er niet bij horen en niet mee zijn. So what?
Mensen die authenticiteit uitstralen, dát is voor mij pure schoonheid. En of dat nu met een laagje schmink is of niet, in die merkkledij of niet, of ze dat bereiken door te sporten of door een pak friet te eten... Als ge er u maar goed bij voelt, zeggen we dan :-)

Leve onzekerheden (ja, we hebben er allemaal wel), leve imperfecties, en leve onze lieve gevarieerde lijven!

(en leve de functionele feelgoodyoga ;-))


Liefs,
Charlotte x









Reacties

Populaire posts