Natuurlijke verzorging & make-up


Hey yogi,

Authentieke schoonheid: niet (enkel) hoe je eruit ziet, maar hoe je je vanbinnen voelt en dat langs buiten projecteert. Een schoonheid die niet gedefinieerd wordt door instagram-filters en algemene make-up richtlijnen. Een schoonheid die past bij jouw unieke zelf: een schoonheid die vertrekt van weten wie je bent en die je toelaat de beste "versie" van jezelf te zijn. Dat beschrijft Imelda Burke in haar boek The nature of beauty.



Bewust weten wat je op je huid smeert en daar ook achter staan, dat was voor mij een hele zoektocht die leidde naar natuurlijke & ecologische verzorging & make-up. "Ethical is the new black", ja, maar het voelt gewoon véél beter aan (en wat goed voelt, straal je ook uit: win-win!).

Een beetje opzoekingswerk leerde me dat schoonheidsproducten vaak ingrediënten bevatten die het resultaat niet beïnvloeden, maar wel de houdbaarheid. Deze ingrediënten kunnen een negatieve invloed hebben op het lichaam. Aangezien producten ook zonder die niet-zo-gezonde stoffen kunnen, is het misschien een optie om ze te vermijden waar mogelijk. Onderaan(*) vind je een lijst van bepaalde stoffen en wat ze precies doen.

Goed. En nu? De winkels afschuimen en alle etiketjes lezen? Dat mag, als je daar zin in hebt :-) Hieronder vind je een paar links die je op weg kunnen helpen.

Bio'ty Lab: Belgische e-shop met natuurlijke en ecologische cosmetica. Supersnelle en goede service.
Content beauty and wellbeing: een in Londen gebaseerde winkel, opgericht door Imelda Burke (zij schreef ook het boek "The Nature of Beauty". Als dit artikel je wat geïnspireerd heeft, raad ik het zeker aan!). Ook zij hebben een webwinkel en een vlotte service.
Rainpharma: Belgisch merk met eerlijke producten voor een gezonde huid en een gezond lichaam.

Ik vind het persoonlijk ongelooflijk belangrijk dat er transparantie is over de ingrediënten van de producten. Die moet je telkens op de webpagina kunnen terugvinden!

Kennen jullie nog leuke adressen? Laat maar weten in de reacties-sectie hieronder ↓

Mijn lievelingskes:

Oil cleanser & make-up remover // Cîme
Vroeger, nadat ik de make-up van mijn gezicht had verwijderd met een chemische make-up remover, voelde mijn huid helemaal niet fijn aan, een beetje uitgedroogd. Deze ontschminker is zalig omdat je geen doekjes nodig hebt, maar vooral omdat het zo zacht is voor de huid (zelfs de hele gevoelige).
Tooth polish // Sister & co. skin food
Verschillende tandpasta's passeerden de revue waaronder hele zoute, wat best gezond is als je bijvoorbeeld last hebt van een tandvleesontsteking. Toch ging mijn voorkeur dan uit naar een chemische tandpasta: aan die zoute smaak kon ik écht niet wennen... Toen vond ik deze tooth polish en ik ben er helemaal weg van. Geen plakkerige pasta maar een zalig frisse polish: de frisheid blijft een hele tijd hangen! Enige nadeel: 't is zwart. (En daarmee bedoel ik dat ge uw wasbakken een beetje vaker moet uitkuisen.) Maar het is het zó waard!
Lip2Cheeck // RMS Beauty
 Deze lip2cheeck, zowel blush als lipstick, hydrateert en beschermt de huid en ziet er sprankelend en fris uit! Ik gebruik 'm enkel als blush en het kleurtje dat je ziet heet "demure" (zacht roze met een hint van mauve).

Facial oil + daily moisture // Neal's Yard Remedies
Ik heb een droge huid, dus ik vind het zalig om voor het slapengaan elke dag goed te hydrateren met deze facial oil + moisturizer. (Ruikt ook heerlijk naar rozen :-))

Double Protection Mascara // DHC
Deze mascara vond ik op het artikel van Emma Watson voor Into The Gloss, en sindsdien ben ik v-e-r-k-o-c-h-t. Mijn wimpers zien er langer en voller uit, de mascara loopt niet uit en klontert niet. Bovendien heb je geen ontschminker nodig, de mascara komt er gewoon af met wat warm water. Heerlijk 💕
Purepressed powder // Jane Iredale
Dit poeder kan dienen als concealer of foundation. Dekt heel natuurlijk!  

Salvia deo // Weleda
Deze deo ruikt super lekker en is onmisbaar tijdens het sporten en ja- zelfs in de yogales. Een volledig natuurlijk product om ervoor te zorgen dat je stopt met transpireren (een anti-transparant, dus) bestaat niet. 

Nail Polish Remover // Priti NYC
Oh my god. Deze nail polish remover is to-die-for: op basis van soja, maïs en citroengras. Geen aceton en biologisch afbreekbaar. Weg, allesoverheersende geur van dissolvant!

Faithful face guard // Rainpharma
Ongetwijfeld een van mijn favorietjes, deze faithful face guard. Is bovendien 4-in-1: serum, oogverzorging, dag- en nachtcreme.

Het is een zoektocht, en het fijne eraan is dat niets moet. Je kiest zelf of je voor natuurlijke producten wil gaan, hoe ver je daarin gaat en wat je budget is. Het verraste mij vooral dat het aanbod zo groot is. Mijn organic & natural beauty-project is nog maar een aantal maandjes aan de gang, maar weten wat ik op mijn huid smeer is zo belangrijk dat het volgens mij snel een levensstijl wordt.

En jij? Overweeg jij om organic te gaan of heb jij al eens natuurlijke beautyproducten gebruikt? Wij vinden het altijd fijn als je ervaringen deelt met de yogamines community :-) 

Veel ontdekplezier,
Charlotte x

* Ingrediënten die ik probeer te vermijden:

  • parabenen: chemische verbindingen op basis van  4-hydroxybenzoëzuur die instaan voor het conserveren van producten. Sommige parabenen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van tumoren.
  • sulfaten: reinigers die een ontvettende werking hebben. Hebben in cosmeticaproducten vaak een schuimend effect (denk aan haarshampoo). Niet alle sulfaten zijn even schadelijk: vooral ammonium lauryl, laureth sulfate en sodium lauryl sulfate worden best vermeden omdat ze hardnekkig zijn. Je huid kan ervan uitdrogen of net extra vet worden.
  • minerale olie (petrolatum, paraffine ...): geurloos en goedkoop ingrediënt, vaak erg uitgedund en verwerkt om aan de Europese normen te voldoen. Ik vond geen negatieve effecten op het lichaam (behalve dat minerale olie op je huid eigenlijk werkt als een isolatielaag: je lichaam kan geen warmte meer afstoten. Aangezien je nooit je volledige lichaam insmeert, kan dit zelden kwaad, maar toch gebruik je dit beter niet als je gaat sporten). Wel is de productie van minerale olie slecht voor onze planeet aangezien ze van een niet-hernieuwbare bron komt.
  • propylene/polyethylene glycol: synthetisch bewaarmiddel. Kan eczeem veroorzaken.
  • phthalaten: bestanddelen die gebruikt werden om een product, bijvoorbeeld nagellak, zachter en glanzend te maken. Werden, omdat ze in 2005 verboden werden in Europa. Enkel DEP (voor de chemistrynerds: diethyl phthalate) wordt nog frequent gebruikt, en dat vooral in geurproducten. Phthalaten kunnen interfereren met de normale hormoonfunctie en het metabolisme omdat ze zich als oestrogenen kunnen gedragen. Volgens de Europese Commissie zijn DBP en DEHP verstoorders van het hormonaal stelsel.
  • methylisothiazolinone, methylchloroisothiazolinone: synthetisch bewaarmiddel dat huidallergieën kan verzoorzaken.
Dit is uiteraard geen volledige lijst en kies je zelf hoe ver je hierin wil gaan. Wil je graag meer weten, dan is het boek A consumer's Dictionary of Cosmetic Ingredients van Ruth Winter een aanrader. Je kan ook altijd bijvoorbeeld aan je apotheker meer informatie vragen.




Reacties

Populaire posts