Waarom yin yoga?

Een paar jaar geleden zat ik voor het eerst in een yin yogales. Gedachten als "is het hier bijna gedaan?", "shit, ik dacht dat we gewoon rustig in een houding gingen liggen en konden wegdromen" kwamen meermaals in me op. Maar de volgende dag stond ik op met meer energie dan gewoonlijk. Ik voelde me beter, vrijer. Dus de les erna ging ik terug. De gedachten van vorige keer bleven meer weg, ik kon focussen en vertrouwen op de docent en ik probeerde echt bij mijn lijf te blijven. Na de les had ik een zalig gevoel, en ja hoor- die nacht sliep ik weer als een roosje en stond ik energiek en goedgemutst op.

Nu is een yin practice niet meer weg te denken uit mijn leven. Na sessies uren na mekaar repeteren als violiste, voelt mijn lijf zo stijf aan. Ik geef toe, een van de laatste dingen waar ik dan zin in heb, is thuis mijn yogamat uitrollen en een uur yoga doen (zijn). De zetel en een aflevering van Downton Abbey róépen mij gewoon. Maar wanneer ik dan toch op mijn mat kruip, dan is mijn lijf mij zo dankbaar

Yin yoga is simple, but simple does not mean easy.*

Wat is yin yoga nu precies?

Yin yoga is een rustige, therapeutische vorm van yoga waarbij je de houdingen langer aanhoudt. Je versterkt en versoepelt pezen, bindweefsel en gewrichten en rekt de dieper gelegen spieren. Je maakt gewrichten steviger, waardoor je krachtiger wordt. Je lichaam wordt flexibeler: je maakt ruimte in je lijf én in je hoofd.

Paul Grilley, één van de grondleggers van yin yoga, zegt dat het niet (enkel) spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Het gaat ook om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Als je dat bindweefsel een lange tijd niet aanspreekt, verliest het elasticiteit en krimpt het. Dan kan het -in extreme gevallen- een gewricht zoals je schouder (frozen shoulder) gaan vastzetten. Met yin yoga dragen we zorg voor onze gewrichten, wat niet betekent dat we ons lijf niet kunnen uitdagen, om zo blessures te voorkomen en de spanning uit een diepere laag van het lichaam te halen.

Net zoals alles in het leven, draait het om evenwicht. Geen yin zonder yang. Een goeie yin practice wissel je daarom best af met wat yang. Het kan een aanvulling zijn op een dynamische yoga zoals vinyasa of ashtanga, maar ook op hardlopen of een andere sport.

Yin yoga is voor iedereen (behalve misschien voor zwangere vrouwen. Bij yin maken we het bindweefsel meer elastisch, iets wat tijdens de zwangerschap automatisch gebeurt. Om de bevalling zo vlot mogelijk te laten verlopen doe je gedurende die 9 maanden best niet te veel yin yoga). De houding wordt aangepast aan je lichaam en dus nooit je lichaam aan de houding. Ben je benieuwd? Probeer gerust eens een les (of twee) :-) 

Tot op de mat?
Charlotte xxx

Meer lezen?
  • Paul Grilley, "Yin yoga, principles & practice"
  • Sarah Powers, "Insight yoga"
  • Bernie Clark, "Your body, your yoga"
  • Ted Kapichuk, "The web that has no weaver"
  • Daniel Keown, "The spark of the machine"
  • Thomas Findley, Peter Huijing & Robert Schleip, "Fascia: the tensional network of the human body"
  • Mirjam Wagner, yoga therapy Mallorca (online yogastudio, €19/jaar)
Voor anatomie-nerds just like me :-)
Dr. Jean-Claude Guimberteau, "Strolling under the skin"

* uit Bernie Clark, "The complete guide to yin yoga: the philosophy and practice of yin yoga"



Reacties

Populaire posts